Eye-openers ISO 9001

Eye-openers ISO 9001

Telefoon. Oud-collega. Of ik zou kunnen invallen als trainer van enkele ISO 9001-trainingen. Op korte termijn. Natuurlijk. Altijd met veel plezier gedaan. En nog steeds warme gevoelens voor m’n vorige werkgever. Korte termijn bleek wel zeer korte termijn. Maar het is gelukt om het in de drukke agenda te wringen.

Vooroordelen
Training ISO 9001 dus. Wat leuk om mensen op weg te helpen met hun eerste stappen op ISO 9001-gebied. Stappen de goede richting uit. Want er bestaan nog steeds de meest demotiverende vooroordelen. Als die allemaal waar zouden zijn, zou geen enkel ISO 9001-gecertificeerde organisatie ooit nog een product uitleveren.

Eye-openers
De meest afschrikwekkende. Of opvallende. Of misschien wel hardnekkige. Het is dus niet waar dat voor iedere normeis een document moet worden opgesteld. Wel kun je door middel van documentatie laten zien dat je (vooraf) hebt nagedacht hoe je bepaalde activiteiten wilt gaan uitvoeren. De ‘plan’ dus als het ware. Een eye-opener.

Of deze eye-opener voor enkele deelnemers: klanttevredenheid hoeft echt niet per se door een onafhankelijk onderzoeksbureau te worden uitgevoerd. Juist niet, zou ik willen zeggen. Klanttevredenheid – ik heb het gevoel dat ik dit al honderden keren heb betoogd – gaat om luisteren naar je klant. Dat kan in formeel, maar net zo goed in een informele setting. Zolang het maar niet uitdraait op een rapportcijfer. Want daar is het helemaal niet om te doen.

Voor de meeste deelnemers was toch de meest opvallende eye-opener dat het ‘systeem’ toch vooral uit mensen bestaat. Dat de ‘procedures’ bedoeld zijn om de samenwerking tussen medewerkers uit te drukken. Niet om mensen in een keurslijf te dwingen. Niet iedere handeling hoeft te worden uitgeschreven, omdat we er vanuit mogen gaan dat onze mensen zelf nadenken en beslissingen nemen. Een ‘kwaliteitshandboek’ van 6 A4-tjes, met op de voorkant een grote foto, is mogelijk.

Verlegen
Al met al weer een leuke ervaring. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de deelnemers. Althans, als ik mag af gaan op de mail die ik achteraf mocht ontvangen. Eén van de deelnemers had zijn evaluatieformulier niet alleen naar het officiële adres gestuurd, maar had mij in de CC gezet. Een initiatief waar ik zeer verlegen van werd.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *