Het bouwen van een managementsysteem

Een beetje borstklopperij, want feitelijk komt het maar zelden voor dat we een managementsysteem vanaf de grond af opzetten. Iedere organisatie beschikt namelijk in onze visie al over een managementsysteem. Alleen vaak nog niet vergeleken met de minimumeisen uit een van de normen.

‘Managementsysteem’ klinkt ook weer technischer en abstracter dan het in werkelijkheid is. In iedere organisatie behoren de mensen – de medewerkers – centraal te staan. Dat vinden wij. Zij voeren namelijk de activiteiten uit. Het opzetten van een managementsysteem is niets meer dan het zichtbaar maken van de samenhang tussen de werkzaamheden van medewerkers. De samenwerking in beeld brengen. En dat doen we graag op een manier die het meest bij u past, in plaats van wat wij handig vinden.

Maar eerlijk gezegd is het niet altijd voldoende om het bestaande in beeld te brengen. De meeste organisaties missen stukjes uit de befaamde Deming-cirkel. Deze stukjes worden dan gezamenlijk ontworpen, ontwikkeld en geïmplementeerd om tot een werkend managementsysteem te komen. Dat is namelijk prioriteit 1: een werkend systeem. Een systeem dat handvatten biedt om gestructureerd de kwaliteit van producten en dienstverlening te verbeteren. De overlast voor de omgeving te beperken. Of een prettiger en veiliger werkomgeving te creëren voor de medewerkers.

En laten de normen nu een opsomming zijn van de onderdelen van een werkend systeem. Ofwel, certificatie wordt een fluitje van een cent. Als u wilt. Want een werkend managementsysteem levert u ook zonder certificaat al voldoende voordelen op.