Klanttevredenheid meten in de Horeca. Het kán wel.

Klanttevredenheid meten in de Horeca. Het kán wel.

Niet zo gek lang geleden lunchte ik in Brasserie Canal, aan het water bij Vilvoorde. Aanrader, trouwens. Als u ooit in de buurt van Vilvoorde bent; ga. Overigens ook als u niet in de buurt bent. Gewoon doen. Tot zover de reclame. Want waar het hier om gaat is het volgende:

Na ons verzoek om de rekening te brengen werd ons een iPad in een chic mapje aangereikt. De rekening in het linker vakje, de iPad in de rechter. Een iPad? Hoe hip, dachten wij nog. Misschien konden we hiermee rechtstreeks betalen, weten wij veel. Blijkt er een App op te staan die onze beleving meet. Of het eten lekker was, hoe de bediening ons beviel en hoe het met de prijs/kwaliteit-verhouding zit, volgens ons. Mooi zeg. Mijn disgenoot is net als ik al jaren verankerd in het kwaliteitsvak, dus u begrijpt; ons hart maakte een klein sprongetje. We hebben het wel eens anders gezien, immers. De ober voegde eraan toe; “U mag echt alles opschrijven hoor, wij leren er graag van.” Het is dat de gemiddelde Vlaming er minder van gediend is, maar ik kon hem wel zoenen. Wat goed. Wat ontzettend goed.

We gaven zowel hem, het eten als de locatie mooie cijfers. Zie ook mijn eerste alinea.

Het blijkt – bij doorvragen, aard van het beestje uiteindelijk – dat Canal samen met nog één ander restaurant vooralsnog de enige is in België die actief naar klantbeleving vraagt (ik heb het in Nederland overigens ook nog nergens gezien). En er wordt nog daadwerkelijk iets met de resultaten gedaan ook. “We willen iedere dag beter worden.” Ontroering, hoor. Ontroering.

Mocht u zich nou afvragen hoe Canal dat doet; nou zo dus.


Eén reactie op “Klanttevredenheid meten in de Horeca. Het kán wel.

  1. Bedankt alvast voor het leuke en positieve bericht. Eindelijk iemand die zonder al teveel woorden begrijpt waar me mee bezig zijn. Meten is Weten… Wel een kleine correctie in je artikel. We zijn namelijk al in veel meer restaurants actief in België namelijk een 30 tal en ook in Nederland lopen er een aantal klanten rond, waaronder Huis ter Duin in Noordwijk, Catch by Simonis in Scheveningen en Smaak in Rijen ( winnaar 2013 van het beste lunch broodje in Nederland ). Het valt op dat Nederlanders veel meer in een management stijl denken dan wij Belgen. Ook zullen we actief aanwezig zijn op de Horecava in Amsterdam van 13 tot 16 Januari,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *